Tuesday, March 18, 2014

Зааварчилгааны дизайн гэж юу вэ?

Сургалтын хэрэглэгдэхүүн болон сургалтыг бэлтгэхээр төлөвлөөд (designed), бүтээж сайжруулаад (developed), суралцагчдаар ажиллуулан (implemented), үнэлэлт дүгнэлт (evaluated) өгч, шинжилгээ (analyzed) хийх системчлэгдсэн үйл ажиллагаа юм.

Сургалтын орчны хүчин зүйлс, үйл ажиллагааг багцлан  Addie Township, Griggs County, North Dakota нар шинэчлэн дизайнчилсан байдаг. Энэ зааварчилгааны дизайныг ADDIE загвар гэдэг. Энэ нь:

  • Analysis (шинжилгээ)
  • Design (төлөвлөх)
  • Development (дэлгэрүүлэх)
  • Implementation (хэрэгжүүлэх)
  • Evaluation (үнэлэх)
гэсэн үгсийн эхний үсгүүдээр нэрлэгджээ.
1. Сургалтын шинжилгээ (Analysis) хийх арга
  • Суралцагчаа судлах: 
    • Тэдний нас, сэтгэц, хувийн онцлог 
    • Хэрэгцээ, сонирхол
    • Энэ сургалтаас авах чадвар, дадал
  • Сургалтаа судлах: 
    • Агуулга хүрээ 
    • Сургалтын хэлбэр
    • СХУ-ны сургалтын онол
    • Сургалын хугацаа, цаг

Дээрх шинжилгээнээс сургалтын зорилгыг тодорхойлно.
2. Төлөвлөлт хийх (Design)
  • Сургалтын төлөвлөлтийг үе шат: 
    • Зорилго тодорхойлох 
    • Агуулгын хүрээг тогтох
    • Сэдэв сэдвээ оновчтой нэрлэх 
    • Сургалтын хэрэглэгдэхүүн, үзүүлэн, тараах материал бэлтгэх
    • Дадлага ажил бэлтгэх  
    • Үнэлгээний арга, хэрэгслийг бэлтгэх 
    • Заах арга, арга зүйг сонгох зэргийг зураглана. 
  • Төлөвлөлтийг логик, эмх цэгцтэй системчлэн зураглана. 
  • Сургалтын үйл явц бүр сурагчдад сонирхолтой, анхаарлыг нь татаж байхаар 
  • Суралцагчын өмнөх чадвар, туршлага, насны онцлог, хэрэгцээн дээр тулгуурлан боловсруулах
3. Хөгжүүлэх, дэлгэрүүлэх (Develop)
  • Төлөвлөсөн зураглалыг сургалтад хэрэглэх төвшинд бичиж боловсруулна.
  • Сургалтын үйл ажиллагааны бүрэлдэхүүн хэсэг бүр хэрхэн хэрэгжихийг дэлгэрэнгүй бичнэ. 
  • Сургалтын хэрэглэгдэхүүнийг сонгох, бэлтгэх. 
  • Сургалтыг хөтлөх багш, сурагчид хийж гүйцэтгэх үйлийг нягтлан бичнэ. 
  • Суралцагчдын боломж, нөөцийг дэмжлэг болгон тооцно. 
4. Хэрэгжүүлэх (Implement)
  • Төлөвлөлтийн дагуу сургалтыг хэрэгжүүлэх үед үйл ажиллагааны хэсэг бүрд гэнэтийн асуудал олон гарна. Хэсгүүдийн дараалал нь ч асуудал болж болно. Эдгээр нь сурагч биеээ дайчлан суралцахад маш их хүч, хөдөлмөр шаарддаг тул дээрх хүндрэл гардаг.
  • Сургалтын орчин, нөөц, хүчин зүйлс, сурагчдын чадвар зэрэг олон нөлөөлөөс сургалтын үр дүн хамаарна.
  • Хэрэгжүүлэх үед гарсан бүх асуудал нь төлөвлөлтийн үнэлгээ болдог.
5. Үнэлгээ (Evaluate)
  • Үнэлгээг 2 утгаар хийх хэрэгтэй. 
    • Сургалтын орчин, сэтгэл ханамжийн үнэлгээ
    • Сурагчийн суралцсан байдлын үнэлгээ
      • Явцын үнэлгээ
      • Эцсийн үнэлгээ


No comments:

Post a Comment